Matkaveneily

Eskaaderipurjehdukset RPS:n seilaajien suosiossa

Hamassa muinaisuudessa Rauman Purjehdusseuran veneet tekivät yhteispurjehduksia lähisaaristoon tai Uuteenkaupunkiin ja myöhemmin yhteiset kilpailumatkat muistuttivat myös yhteispurjehduksia.

Nykyinen villitys alkoi kuitenkin vasta v. 1996, jolloin tehtiin ensimmäinen nykymuotoinen eskaaderipurjehdus suoraan yli Selkämeren Gävleen.

Rauman Purjehdusseuran eskaadereita ovat säät suosineet. Myrskyt eivät ole matkantekoa haitannet, lieneekö pääsyynä niitten ajankohta, juhannuksen jälkeiset viikot.

Osallistujien antama innostunut palaute on saanut seuran ja sen puuhamiehiä järjestämään uusia eskaaderipurjehduksia.

Eskaaderit järjestetään yleensä lomakauden alussa. Yhteinen osuus on noin viikon pituinen, jolloin venekunnille jää vielä aikaa omaankin lomaseilaukseen.

Eskaaderit

Mälaren-valloitus 2004

RPS:n 125-vuotisjuhlaeskaaderi - Outi Kujalan matkakertomus Eskaaderista - Kuvat Kuvagalleriassa

Eskaaderi Riikaan 2001

Eskaaderi 800 vuotta täyttävään Latvian pääkaupunkiin.

Oolannin kierros 1999

Pitkien ulkomaan eskaaderien jälkeen on mukava kiertää Ahvenanmaan saaristoa.