Äijänkari

Äijänkari 30.6.2023. Kuva William Myatt-Hirvonen

Saaritukikohta Äijänkari sijaitsee Uudenkaupungin saaristossa Kuusiston saaren länsireunalla olevassa niemessä. Matkaa Lyökin vanhalta luotsiasemalta etelään on noin 2 meripeninkulmaa. Venelaiturit ovat niemen itäpuolella ja ne ovat suojaisia kaikilla tuulilla paitsi pohjois-koillisella tuulella. Pitkässä rannan suuntaisessa laiturissa on vettä yli 2 metriä ja poijukiinnitys veneille. Kiinteän laiturin edessä vettä on vähemmän. Aallonvaimennuslaiturissa on rannan päässä matalampaa. Laitureissa on tilaa yli kahdellekymmenelle veneelle. Rantauduttaessa on varottava sataman itäreunalla olevaa matalaa, joka on merkitty kahdella reimarilla.

Saaren lukkoihin sopii seuran jäsenavain. Äijänkarin isännät pitävät saaren kunnossa talkoilla yhdessä seuran jäsenistön kanssa. Saaren isäntien yhteystiedot ovat  seuran nettisivuilla. Jos saaressa on jokin asia epäkunnossa tms. etkä itse pysty sitä korjaamaan, ilmoita asiasta isännille.

Vieraskirja on majan pöydällä. Kirjoitathan siihen veneen ja miehistön nimet sekä tietysti muutaman rivin kokemuksistasi saaressa. Saunan varauskirja on samassa paikassa. Saunomisaikaa voi varata enimmillään yhden tunnin venekuntaa kohden. Ruuhka-aikoina (viikonloppuisin) on hyvä jättää tyhjäksi miesten ja naisten sauna-ajat (19-22). Sauna sekä pesu- ja pukuhuone ovat saunavuorolaisten käytössä varauskirjan mukaisen ajan.

Sauna on saaren länsirannalla. Saunaan tulee sähköpumpulla merivettä ja kaivosta makeaa vettä. Kaivon vesi on ensin pumpattava ”vesitorniin”, jossa on suodattimet poistamassa vedestä epäpuhtauksia. Käytä kiukaalle ja vesipataan vain makeaa vettä ruostumisen vähentämiseksi. Polttopuita on saunarakennuksen pohjoispäädyn puuvajassa tai itärannan puukatoksessa. Kuivaa ja siivoa sauna sekä pukuhuonetilat lähtiessäsi. Huolehdi, että seuraavalla saunojalla on vettä vesitornissa ja polttopuita pilkottuna. Saunan vieressä oleva puucee on tarkoitettu ainoastaan saunavuoron varanneen venekunnan käyttöön. Toinen puucee sijaitsee lähellä laitureita ylärinteessä.

Kulkiessasi saaressa käytäthän vanhoja polkuja, sillä saaren luonto on hyvin haavoittuvaista. Keväisin on linnuille annettava pesimärauha ja vältettävä liikkumista rannoilla. Naapurin maat katkaisevat purjehdusseuralaisten yhteyden muuhun saareen. Älä kulje naapurin tontin läpi vaan käytä soutuvenettä siirtymiseen. Seuran soutuvene on kaikkien käytössä. Jätä airot turvallisuusyistä aina veneeseen ja vedä vene riittävän ylös maihin.

Grillikatoksessa voit valmistaa ruoat grillissä.

Puuceetä käytäessä muista laittaa säiliöön turvetta. Omatoiminen kävijä voi myös tyhjentää puuceen jäteastian kompostiin. Komposti on saaressa puuceen vieressä. Jätteet jokainen veneilijä vie pois saaresta itse.

Sähköä Äijänkarissa riittää valaistukseen ja veneiden akkulaturien lataukseen laiturilla. Veneen lämmittämiseen sähkö ei riitä.

Sää Äijänkari