Seuran toiminta koronaviruspandemian aikana

29.3.2020

Uutisessa sama sisältö joka on lähetetty jäsensähköposti jakelulla 29.3.

Kuluvalla viikolla oli tarkoitus vuosikokouksessa vahvistaa viime vuoden tilinpäätös ja muut sääntömääräiset asiat, mutta toisin kuitenkin kävi. Vuosikokous järjestetään heti kun se on mahdollista ja kaikkien seuran jäsenten on turvallista osallistua.

On hyvin todennäköistä että myös toimintasuunnitelmassa oleva lipunnosto 26.4. peruuntuu tai siirtyy kuten muutkin kalenterissa nyt olevat seuran tapahtumat.

Kuuskarissa, telakalla ja Äijänkarissa liikkumista ja olemista emme kuitenkaan seuran puolesta kiellä. Sen sijaan pyydämme jokaista toimimaan kulloinkin viranomaisten taholta annettujen ohjeiden ja suositusten mukaisesti niin kokoontumisten kuin riittävän etäisyyden muihin pitämisen osalta.

Kuuskarin paviljonki on suljettu toistaiseksi eikä uusia varauksia oteta. Jo tehtyjen varausten osalta käydään tilanne läpi jokaisen varaajan kanssa erikseen.

Kuuskarin saunan osalta tulee jäsenistön muistaa ettei yli 10 ihmistä saa olla koolla yhtä aikaa ja muutenkin tulee kokoontumisia välttää. Seuralla ei ole henkilökuntaa tai palveluntarjoajaa tekemässä päivittäistä tai tehostettua siivousta. Mikäli käyt saunarakennuksessa kiinnitä huomiota hyvään hygieniaan!

Talkoita emme nyt järjestä, mutta jokainen voi itsekseen esim. Kuuskarissa tarttua haravan varteen ja jos useampi sattuu paikalle samaan aikaan niin pidetään riittävä etäisyys toisiimme.

Telakalla pyritään vesillelaskut järjestämään normaalisti. Telakkakoppiin on pääsy kielletty muilta kuin telakkatoimikunnan jäseniltä!

Myös katsastuksia pystyttäneen järjestämään ja niiden osalta toimitaan SPV:n ohjeistuksen mukaisesti. Tällä hetkellä ohje on, että veneessä ovat paikalla vain omistaja ja katsastaja, jotka pitävät riittävän etäisyyden toisiinsa. Katsastuslautakunta tiedottaa mahdollisista muuttuneista käytännöistä heti kun sellaisia sovitaan.

Mahdollisten Äijänkarissa kävijöiden tulee pitäytyä kontaktissa vain oman venekuntansa kanssa ja huolehtia hyvästä hygieniasta kaikin puolin. Kävijöiden tulee huomioida myös muut antamalla tilaa ja kiinnittämällä veneet laituriin riittävän kauas toisistaan. Myös Äijäkarissa voi jokainen tarttua pieniin siistimis- ja ylläpitotoimiin kun talkoita ei ole tiedossa.

Pyritään kaikki yhdessä mutta erikseen jatkamaan harrastusta ja toimintaa niin normaalisti kuin se näissä poikkeuksellisissa olosuhteissa on mahdollista.

Vielä emme tiedä pandemian kestoa emmekä vaikutusta veneilyyn ja saariston kohteisiin kesäkuukausina, mutta toivon ettei vesillä liikkumista tultaisi suuremmissa määrin kieltämään. Moni asia on kuitenkin kiinni omasta toiminnastamme, joten huolehditaan jokainen osaltamme omasta ja muiden terveydestä kaikin mahdollisin keinoin.

Näinä aikoina avuliaisuus on noussut aivan uudenlaiseen arvoon. RPS:llä olemme aina olleet yhteisöllisiä ja avuliaita. Ei kannata myöskään arkailla avun pyytämistä jos sitä tarvitsee. Uskon että jäsenistöstä tarvittaessa löytyy auttajia tarkistamaan veneen tilanne telakalla tai noutamaan tarvikkeita liikkeestä.

Pidetään mieli virkeänä puuhailemalla veneidemme parissa ja ulkoilemalla rannoilla mahdollisuuksien mukaan.

Hyvää kevättä ja terveyttä jäsenistölle toivottaen,

Kommodorinne Eki Laine