Historiaa, osaamista ja yhteisöllisyyttä – purjehduskisoja Raumalla
23.5.2025
Talkoiden voimaa
Kilpapurjehdus alkoi Raumalla jo 1860-luvulla ja johti RPS:n viralliseen perustamiseen vuonna 1879. Ajavana voimana oli tuolloin kilpapurjehduksen edistäminen. Purjehdusseuran menestymistä ja arvostusta voidaankin hyvin mitata arvokilpailujen järjestämisellä.
Rauman suuri etu isojen kisojen järjestämisessä on verrattain lyhyt matka erinomaisiin kilpailuolosuhteisiin avomerelle, varsinkin kun vallitsevat tuulet ovat lännenpuoleisia. Lisäksi meri on ratakilpailualueella melko matalaa, joten merkkipoijujen käsittely ei vaadi kohtuuttomia ponnisteluja. Lahdenaukean ahtauden vastapainona on lähes olematon siirtymismatka kilpailualueelle. Valkeakarin väylän laivaliikennekin on nykyään vähentynyt lähes olemattomiin.
Seuramme kilpailujen onnistumisen on taannut innostunut ja taidokas talkooväki sekä maalla että merellä. Eikä saa myöskään unohtaa hyviä suhteita sekä Rauman kaupunkiin että liike-elämään. Kaikkien osapuolten yhteistoiminnalla olemme saaneet aikaan Rauman erinomaisen maineen kisojen järjestäjänä. Isompiin verrattuna pikkukaupungin etu on myös se, että sopivalla iltaohjelmalla saamme purjehtijat jäämään kilpailupaikalle, eivätkä he hajoa rantautumisen jälkeen kuin akanat tuuleen.
Regatasta MM-kilpailuihin
RPS:n ensimmäinen arvokilpailu oli 80-vuotisen toiminnan kunniaksi vuonna 1959 järjestetty Pohjanlahden regatta, johon osallistui yli 50 venettä. Vuonna 1969 seuran täyttäessä 90 vuotta järjestimme juhlaregatan sekä Hai-veneiden SM-kilpailun, ja vuonna 1979 100-vuotiskilpailuna H-veneiden SM-kilpailun.
H-veneiden MM
Kun RPS:lle tarjottiin mahdollisuus ottaa hoitaakseen H-veneiden MM-kilpailut Raumalla vuonna 1986, ryhdyttiin toimeen suuren innostuksen vallassa. Kyseessä olivat vielä ensimmäiset MM-urheilukilpailut Satakunnassa. Purjehdukset käytiin Kylmäpihlajan edustalla 70 veneen voimin. Osallistujia oli 10 eri maasta, muun muassa USA:sta ja Itävallasta. Loppupuheenvuoroissa mainittiin muun muassa kaikkien aikojen parhaat H-MM-kilpailut ja myöhemmin SPL palkitsi RPS:n vuoden kilpailujärjestäjänä.
Suojan rannassa olleeseen kilpailun tukikohtaan sijoitettu olutteltta oli ensimmäinen laatuaan Raumalla ja saavutti laajaa suosiota kaupunkilaisten keskuudessa. Myös paviljonkia ja saunatiloja voitiin helposti hyödyntää aivan kisojen kynnyksellä valmistuneen pengertien ansiosta. Lupa siihen saatiin onneksi ennätyajassa.


MM-postimerkkiä emme saaneet, mutta lohdutukseksi Posti myönsi sentään ensipäivän leiman. Kaikki talkoolaiset saivat muistoksi Rauman purjelaivakautta kunnioittavat tammipuiset naakelit.
Kisat olivat kokonaisuutena suurmenestys. Kiitos siitä kuuluu kaikkiaan yli 100 talkoolaiselle, joiden työpanoksella luotiin vankka pohja maineellemme järjestää myös suuren luokan kansainvälisiä kisoja.
2.4mR-luokan MM
Vuonna 2015 järjestimme 2.4mR-luokan MM-kilpailut. Näiden kisojen saamisen takuumiehenä toimi Jesse Kylänpää. Lähetimme hänet vuonna 2013 Pooleen Englantiin mukanaan kuvaus siitä, kuinka raumalaiset järjestäisivät vuoden 2015 MM-kisat. Muina ehdokkaina olleiden Italian ja Tasmanian esitykset olivat Jessen esitykseen verrattuna niin vaatimattomia, että kisat saatiin helposti Suomeen.
Osallistujia oli kaikkiaan 102, joista kaukaisimmat saapuivat Hong Kongista ja Australiasta asti. Kilpailijoista mieleen jäi erityisesti norjalainen, aina iloisesti hymyilevä ja hopealle purjehtinut kädetön Björnar Erikstad.
Kisaradat sijoittuivat Lahdenaukealle, joka sopi tälle luokalle erinomaisesti lyhyiden siirtymismatkojen ansiosta. Näitä kisoja varten kunnostimme Kuuskarin esteettömäksi, sillä tässä luokassa oli paljon liikuntarajoitteisia kilpailijoita. Koska parkkipaikka oli asfaltoitu, siihen saatiin pystytettyä teltat mittauksia ja ruokailuja varten. Saimmekin olla tarkkana, etteivät innokkaat juniorit vaan vieneet ruokailuastioita pois kesken atrian. Kaikki talkoolaisemme käyttivät kisaa varten hankittuja keltaisia ”??? ASK ME!” -t-paitoja.
Veneissä käytettiin GPS-seurantaa, joten pystyimme mukavasti reaaliajassa seuraamaan purjehduksia Parpansaliin pystytetyssä jättiteltassa. Siinä oli kyllä oma vääntönsä, että tietoliikenneyhteydet Lahdenaukean ja Parpansalin välillä saatiin toimimaan sujuvasti.
Iltaisin tarjosimme Parpansalin kisateltassa erilaista viihdykettä ”Sailors’ Night” -purjehtijaillan yhteislauluista päättäjäisten Eppu Normaali -konserttiin.
Kisatunnelmiin pääsette edelleen tutustumaan YouTubessa.
SM- ja LM-kilpailut
Rauman Purjehdusseuran historiaan mahtuu myös useita SM- ja LM -kilpailuja. Laserin SM-kisa järjestimme ulkoradoilla vuonna 1989, ja H-35 LM -kisat vuosina 1983 ja 1990. Vuoden 1995 kisat järjestimme yhdessä Uudenkaupungin Purjehdusseuran kanssa Äijänkarin vesillä.
Optimisti SM 1992 -kisat Lahdenaukealla olivat optimistiliiton 30-vuotisjuhlakilpailu. RPS:n Mikko Hilli voitti tuolloin kultaa.
Offshore Weekit ovat avomeriveneiden SM-kilpailuja. Järjestimme ne Raumalla vuosina 1993 ja 2000. Niiden saamisessa Raumalle puuhamiehenä toimi pitkälti ”Mr. Ilka” (Ilkka Saarikko), joka onnistui puhumaan perinteisesti Helsinki – Hanko – Maarianhamina -alueella pidetyt kilpailut myös Pohjanlahden puolelle.
Volvo 606 SM oli seuramme 130-vuotisjuhlakilpailu. Purjehdukset järjestettiin Lahdenaukealla vuonna 2009. Seuramme oli tuolloin vasta toista vuotta mukana 606-toiminnassa. Itse toimin silloin 606-liiton hallituksessa ja kohtuullisen vakuuttelun jälkeen kisat myönnettiin Raumalle. Eikä tarvinnut liiton katua päätöstään.
Muita kilpailuja vuosien varrelta
Saariston ympäripurjehdus oli Reijo Salon järjestämä kilpailu, jossa purjehduksen lisäksi suoritettiin erilaisia reitillä olevia tehtäviä. Sijoitukset määräytyivät vastausten perusteella.
24 tunnin purjehdukset alkoivat vuonna 1952 ja 10 tunnin muutamaa vuotta myöhemmin. Kilpailuissa annettiin luettelo kääntömerkeistä, jotka sijoittuivat alueelle Uusikaupunki – Luvian edusta, ja veneet saivat valita näistä sopivimmat kilpailun aikana. Mahdollisesta aikaylityksestä rangaistiin. Sijoitukset määriteltiin purjehditun matkan ja tasoitussäännön mukaisesti. Viimeiseen 24 tunnin purjehdukseen vuonna 1985 osallistui 2 venettä ja 10 tunnin purjehdukseen vuonna 1988 3 venettä.
Rauma Sea Racen LYS-luokassa kokeiltiin kerran ”ympyräpurjehdusta”, jossa 25 mailin reittiä kierrettiin viidesti ja joka kierroksella sai halutessaan vaihtaa miehistön jäseniä. Tuuliolosuhteet olivat surkeat ja kokeilu jäi (onneksi) vain yhteen kertaan.
Raumanmeren mestaruuskilpailun ideoi Pekka Marva. Kilpailu käytiin kahdessa eri jaksossa. Ensimmäinen jakso purjehdittiin vuosina 1985-1997 aina kolmessa eri veneluokassa. Kyseessä oli kutsukilpailu BSF:n, SSP:n, RPS:n ja UPS:n joukkueille. Vuodesta 2008 vuoteen 2016 käytössä olivat raumalaisten omistamat 606-veneet ja joukkueina naiset, miehet ja nuoret. Viimeisen kilpailun voitti kisaan mukaan hyväksytty NPS (Naantalin Purjehdusseura).
Äijänmaljasta kilpailtiin muutamana juhannuksena seuran optimistijollilla Äijänkarin ponttoonilaiturin edustalla. Kilpailijoiden koot ja iät olivat huomattavan korkeat tavallisiin optikisoihin verrattuna.
Business Sail Cupit
80-luvun lopulta alkaen seuramme järjesti kilpailutapahtumia juniorityön tukemiseksi. Tarjosimme osallistujille leikkimielisen kilpailun lisäksi mukavaa yhdessäoloa merellisessä ympäristössä. Leikkimielisyys kyllä väheni kierros kierrokselta ja loppumetreillä kisailtiin oikein tosissaan.
Ensimmäisen BSC:n järjestimme vuosina 1988-1991. Kisat käytiin kuudella My-veneellä iltakilpailuina. Veneet nimettiin tukijoiden mukaan, joita olivat Lions Club Rauma-Ruori, Oras Oy, Radio Ramona, Postipankki, Teollisuuden Voima Oy ja Rauman Satatieto Oy. Veneet kastoi Hjallis Harkimo, joka esiintyi hyvin vaatimattomasti, vaikka oli jo silloin purjehtinut pari kertaa maailman ympäri. Erityismaininnan ansaitsevat Ville Lindgren ja Jaakko Karvinen, jotka heti alussa ilmoittautuivat vapaaehtoisiksi avustajiksi, ja pojista olikin iso apu. Kerätyt varat käytimme Rauman Partiotyttöjen ja Myrskypoikien tukemiseen.
Toista settiä vuosina 2008-2016 markkinoimme jo kunnon tapahtumana. Kisat käytiin sponsoreiden ja yksityishenkilöiden yhteisesti hankkimilla 606-veneillä. Veneet olivat Oras, Hollming, lansi-suomi.fi ja Sataservice. Myös Seppo Ajangon ja Vesa Malmstenin veneet olivat osassa kisoista käytettävissä. Hankaliksi koettujen iltakilpailujen sijaan nämä järjestettiin viikonloppuisin. Ennätysmäärän osallistujia saimme vuoden 2011 kisoihin, jolloin mukana oli yhteensä 22 joukkuetta. Tällä kertaa käytimme kerätyt varat RPS:n juniorityön tukemiseen.
606-projektiin voi myös perehtyä artikkelissa:
606-projekti Rauman tapaan. – Finlands 606-förbund/Suomen 606-liitto
Rauman matala
Tämä kilpailu on ollut ja on yhä seuramme suosituin kilpailu. Parhaimmillaan mukana on ollut yli 30 venekuntaa. Nimi juontaa juurensa siihen, että 1980-luvulla kisan kääntömerkkinä käytettiin Rauman matalaa. Paikannus haettiin loppuvaiheessa kaikuluotaimella, GPS:ää kun ei vielä ollut käytössä. Pohja on tavattoman louhikkoinen ja sieltä on varmasti löydettävissä useampikin ankkuri. Jossain vaiheessa viisastuimme ja siirryimme ankkuroimaan kääntöpoijun romurauta+uppoava köysi -yhdistelmällä.
Tällä vuosituhannella työelämän kiireet kasvoivat ja veneiden ominaisuudet alkoivat painottua asumismukavuuteen. Myös vapaa-aikakulttuurin muutokset pikkuhiljaa selvästi vähensivät kiinnostusta kilpapurjehdukseen. Oivalsimme, että kilpailuja pitää kehittää monipuolisemmiksi tapahtumiksi ja ideoimme kisan yhteyteen Meren Juhlan, johon Muru (Raili Warén) hoiti pääruoaksi kokonaisena palvatun sian. Siitä tulikin suosittu pääruoka myös moniin muihin Kuuskarissa järjestettyihin juhlatilaisuuksiin.
Yhteisöllisyys on suuri koossa pitävä voima.
Ari Hytönen
