Pohjan huolto
Juha Grönlund huolsi seuran H-veneen pohjan kevään 2025 aikana. Tutustu työvaiheisiin ja Juhan vinkkeihin.
Seuralle talvella 24-25 hankitun veneen pohja oli siistissä kunnossa. Koska venettä on tarkoitus pitää kesä vedessä, pohja on syytä käsitellä antifoulingilla. Vanha pinta oli todella liukkaan tuntuinen, vaikkakin melko ohut, paikoitellen kylläkin gelcoat paistoi läpi, varsinkin vesilinjan alapuolelta. Heräsi kysymys, miten saadaan uusi antifouling pysymään vanhan pinnan päällä. Puhelinkierroksen jälkeen saatiin yhteys veneen edelliseen omistajaan Saimaan rannalla, onneksi häneltä löytyi kellarista vanhat purkit, joista selvisi, että pohja oli käsitelty teflonia sisältävällä VC17m-maalilla. International oli lopettanut tuotteen valmistuksen keväällä 2024. Koska Interin tuotteita ei ole hyllyssä Raumalla, ja koska saimme hyvät ohjeet pohjan käsittelyyn Hempeliltä, oli edessä pohjan käsittely uusilla tuotteilla. Mikään antifouling ei ota teflonia sisältävän tuotteen päälle suoraan. Pohja piti ensin vesihioa karkeudella 80. Tämän kevään raikkaassa kelissä satoi välillä luntakin. Lämmin suuli onneksi vapautui juuri sopivasti.

Ensimmäinen kerros vanhan pinnan päälle oli todella valuvaa Conversion Coat 2-komponenttiprimeria.

Sen päälle tuli tiukan aikaikkunan sisällä kerros keltaista Tie Coatia.

Seuraavana päivänä oli vuorossa ensimmäinen kerros Silic Onea, ja sitä seuraavana päivänä toinen.

Maalin pitäisi suojata kaksi kautta ilman uutta kerrosta. Kahden vuoden päästä pinta pitää ohjeen mukaan käsitellä uudella Infinity- tuotteella. Avatut Tie Coat ja Silic One-purkit on käytettävä 60 minuutissa, sen jälkeen jäljelle jäänyt maali on ongelmajätettä.
Vaikka Silic One kuormittaa ympäristöä vähemmän, maalatessa mitään edellämainituista kerroksista ei pysty maalaamaan ilman kunnollista kaasuilta suodattavaa suojainta.
Toukokuun lopussa vene oli jo käytössä seuran purjehtijakurssilla, kipparina Mauri De Meulder.
